اجرای حکم مردی که با مراسم قسامه به اعدام محکوم شده بود

[ad_1]

اجرای حکم مردی که با مراسم قسامه به اعدام محکوم شده بود

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۰: حکم یک زندانی به‌نام علی مردان بلند گرامی که به اتهام «قتل عمد» و طی مراسم قسامه به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، در زندان مرکزی یاسوج به اجرا درآمد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز چهارشنبه، ۱۷ شهریور ماه، حکم اعدام یک مرد در زندان مرکزی یاسوج به اجرا درآمد. هویت این زندانی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود، علی مردان بلند گرامی احراز شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا که نخستین بار این خبر را منتشر کرد، علی مردان بلند گرامی حدود ۴ سال پیش به اتهام قتل همسر خود بازداشت شده بود.

به گفته یک منبع مطلع همسر آقای بلند گرامی حدود ۴ سال پیش در خواب جان خود را از دست داده بود. پس از انتقال به بیمارستان زمان فوت ۱ ساعت قبل اعلام شد. بنا به تشخیص پزشکی قانونی علت مرگ خونریزی داخلی بوده و ۵۰ درصد امکان داشت که به دلیل ضرب و شتم ایجاد شده باشد اما آثار ضرب و جرح بر پیکر او وجود نداشته است.

با این وجود قاضی دادگاه کیفری استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل نبود مدارک و دلایل کافی موضوع را لوث تشخیص داده و جلسه دادگاه را برای برگزاری مراسم قسامه تجدید کرد. این شهروند پس از برگزاری مراسم قسامه و سوگند یاد کردن ۵۰ تن مبنی بر وقوع قتل توسط متهم محکوم به قصاص شد. این حکم در پی اعتراض به شعبه هم عرض ارجاع داده شده و نهایتا حکم صادره عینا به تایید شعبه هم عرض و دیوان عالی کشور رسید.

اعدام این زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی به تایید نرسیده است.

قسامه یکی از ضعیف‌ترین راه‌های اثبات قتل و جراحات و صدمات بر اعضاء بدن است که با وجود لوث (عبارت از ظن قاضی به راستگویی مدعی است) قابل اجرا است و آن به صورت ادای سوگند توسط «پنجاه» نفر از بستگان در قتل عمدی و «بیست و پنج» نفر در قتل شبه عمدی است.

لازم به ذکر است، افرادی که در قسامه سوگند یاد می‌کنند، شاهد مستقیم قتل نیستند. صدور حکم اعدام بدون شواهد و مدارک کافی و فقط به این دلیل که خانواده شاکی گمان می‌کنند فرد متهم مرتکب قتل شده، در سیستم‌های قضایی مدرن قابل قبول نیست و باید أن را ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر، به ویژه ماده ۱۰ قلمداد کرد.



[ad_2]

منبع اصلی

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *