بنا بر اخبار و گزارشات نگران‌کننده‌ای که به کانون مدافعان حقوق بشر رسیده است، حکم یک بار اعدام «یوسف مهراد» سه بار اعدام «سعدالله فاضلی» به اتهام توهین به مقدسات و سب‌النبی به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

در گزارش رسیده به کانون مدافعان حقوق بشر به تهدید مکرر این دو زندانی عقدیتی توسط مقامات قضایی و امنیتی اشاره شده است، از جمله این مقامات معاون دادستان استان مرکزی به نام «داوودی» بوده است که در چند روز گذشته در برخوردی تهدیدآمیز با یوسف مهراد و سعدالله فاضلی خطاب به آنها گفته است:« من خودم به دلیل اینکه به پیامبر توهین کرده‌اید شما را اعدام خواهم کرد.»

پیشتر و در حالی که یوسف مهراد به دلیل وخامت حال در بیمارستان بستری بود، برخی از مقامات امنیتی و قضایی با حضور در محل بیمارستان این زندانی عقیدتی را با این تعبیر که «تو اعدام خواهی شد و ما تو را اعدام خواهیم کرد» تهدید کرده و تحت فشار روحی و روانی قرار داده‌اند.

به دستور دادستان تلفن‌های این دو زندانی عقیدتی نیز قطع شده و آنها امکان هیچ‌گونه تماسی با خانواده‌هایشان و با بیرون از زندان ندارند. و این موضوع با توجه به تایید حکم اعدام در دیوان عالی کشور، شرایط این زندانیان عقیدتی را بسیار نگران کننده کرده‌است.

اردیبهشت سال جاری بود که کانون مدافعان حقوق بشر خبر صدور حکم اعدام یوسف مهراد و سعدالله زارعی را توسط شعبه اول دادگاه کیفری یک استان مرکزی منتشر کرد. این دو زندانی عقیدتی چندی پس از آن علاوه بر حکم اعدام به ۸ سال حبس نیز محکوم شده‌اند. گفتنی است «فرهاد چهره‌سا کومله» نیز پرونده‌ای با اتهام مشابه در دادگاه کیفری دارد که هنوز به آن رسیدگی نشده است.

صدور احکام اعدام و حبس‌های طولانی‌مدت به قصد سرکوب و به سکوت کشاندن منتقدان جامعه صادر می‌شود. جمهوری اسلامی همواره با اتهامات کلی و غیرشفافی چون توهین به مقدسات یا سب‌النبی (توهین به پیامبر اسلام) از مجازات اعدام جهت محدود کردن آزادی بیان شهروندان و نقض حقوق منتقدان استفاده می‌کند.

@DhrcIran