همزمان با صدور یک حکم اعدام؛ چندین متهم به شلاق محکوم شدند

[ad_1]

خبرگزاری هرانا – یک متهم در تهران از بابت یک پرونده قتل به صورت غیابی به اعدام و متهمان دیگر این پرونده در کنار سایر مجازات ها به شلاق محکوم شدند. همچنین رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از رهایی ۵۸۳ محکوم به اعدام با رضایت اولیای دم، در سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، یک متهم در تهران از بابت اتهام قتل به صورت غیابی به اعدام محکوم شد.

بر اساس این گزارش، آذرماه سال ۹۴ در پی وقوع درگیری در مقابل تالار عروسی در منطقه یاخچی آباد، پسر جوانی به نام پیمان کشته و پدرش با شلیک گلوله زخمی شده و به بیمارستان منتقل شد. وی که تحت درمان قرار گرفته بود، صاحب تالار و سه برادر را به عنوان عاملان درگیری معرفی کرد. به این ترتیب مرد میانسالی به نام منوچهر و پسرش خسرو بازداشت و دو برادر دیگر وی به نام‌های رضا و آرش به محل نامعلومی گریختند. در حالی که شواهد نشان می‌داد درگیری به خاطر خصومت قبلی به وقوع پیوسته و رضا عامل این اتفاق بوده است پلیس نتوانست ردی از متهمان به دست بیاورد.

با گذشت شش سال از این ماجرا منوچهر و پسرش در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستادند.

 در ابتدای جلسه اولیای دم درخواست اعدام را مطرح کردند و پدر مقتول که در این ماجرا از ناحیه دست زخمی شده بود، گفت: “از سالها قبل ما و خانواده رضا با یکدیگر درگیر بودیم و چندین بار با هم دعوا کرده بودیم. آن شب رضا به همراه برادرانش مقابل خانه مان آمدند و در حالیکه کلت و اسلحه شکاری همراه داشتند. به ما شلیک کردند که من از ناحیه دست مجروح شدم و پسرم پیمان مقابل چشمانم جان سپرد. شاهدانی دارم که می‌توانم آنها را به دادگاه معرفی کنم. من به هیچ قیمتی حاضر به گذشت نیستم و تقاضای اعدام دارم.”

سپس منوچهر روبه روی قضات ایستاد و گفت: دو برادرم به نام‌ های رضا و آرش به کشور آلمان رفته اند و آنجا زندگی می کنند. رضا بعد از درگیری شبانه از کشور خارج شد اما برادر کوچکم آرش برای تحصیل و به صورت قانونی به کشور آلمان رفت و من خبری از آنها ندارم. آن شب بار دیگر پیمان و پدرش و دوستانش مقابل تالاری که متعلق به یکی از دوستان ماست آمدند و شیشه‌ها را شکستند و سر همین موضوع درگیری میان آن‌ها و برادرانم شروع شد.

با این ادعا قضات دادگاه به وی مهلت دو هفته‌ای دادند تا شاهدان را به دادگاه معرفی کند. در دومین جلسه دادگاه که برگزار شد شاهدان یک به یک به تشریح ماجرا پرداختند.

یکی از آنها گفت: وقتی درگیری بالا گرفت رضا با اسلحه به پیمان شلیک کرد. پدر پیمان با دیدن این صحنه به تعقیب رضا رفت. رضا می خواست فرار کند که به زمین افتاد و اسلحه از دستش رها شد. همان موقع دیدم برادر رضا به نام منوچهر اسلحه را به دست گرفت و به پدر پیمان شلیک کرد. سایر شاهدان نیز حرف های وی را تایید کردند.

سپس منوچهر روبه روی قضات ایستاد و منکر شلیک به پدر پیمان شد. وی گفت: اسلحه متعلق به برادرم بود. من هرگز در زندگی ام دست به اسلحه نزدم و به پدر رضا شلیک نکردم.

در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و رضا را به صورت غیابی از بابت اتهام قتل به اعدام، از بابت باقی جرایم به ۱۰ سال حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم کردند. منوچهر نیز به خاطر زخمی کردن پدر مقتول به پرداخت دیه، جریمه در حق دولت و ۵۵ ماه حبس و شلاق محکوم شد.

خسرو نیز از بابت اخلال در نظم عمومی و سایر جرایم به ۲۰ ماه حبس و شلاق محکوم و سایر متهمان شرکت کننده در درگیری خونین را نیز به خاطر اخلال در نظم عمومی به یک سال حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم کردند.

رهایی از اعدام ۵۸۳ زندانی در سال ۹۹

به گزارش خبرگزاری فارس، در نتیجه صلح و سازش و رضایت‌های صورت گرفته در سال ۹۹، تعداد ۵۸۳ نفر از چوبه دار نجات پیدا کردند.

هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، با اعلام این خبر افزود: در این زمینه به ترتیب استان فارس با ۶۰ مورد، سیستان و بلوچستان با ۴۲ مورد و خراسان رضوی با ۴۰ مورد، بالاترین رتبه را در میان استان‌های کشور کسب کردند.

[ad_2]

منبع اصلی

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *