حقوق بشر در ایران | گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان, دی ماه ۱۳۹۹

[ad_1]

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هر فرد می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به طور خصوصی یا به طور عمومی برخوردار باشد.

ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران, تا پایان دی ماه ۱۳۹۹ شمسی است. این گزارش به صورت آماری – تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین ‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت جمهوری اسلامی ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه دیده بانی و گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر بسیاری از فعالان و گزارشگران در زندان و بازداشت هستند) با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود. برای آگاهی این که در بسیاری از موارد نقض حقوق شهروندان و پیروان سایر ادیان در ایران به دلیل تهدید خانواده های افراد بازداشت و یا محکوم به حبس شده و یا به هر طریق حقوق شهروندی وی نقض شده از سوی ارگانهای امنیتی و قضائی تهدید به پرونده سازی مجدد در صورت رسانه ای کردن پرونده فرد می شوند.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد 

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند. بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. ادیان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع می‌شوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطلاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌ تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود. زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذارنند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۷ آذر ماه ۱۳۹۹، ارسلان پُرکی – فرزند: محمدصالح – اهل روستای کُرشان و فعال مذهبی اهل سنت در مدرسه علوم دینی منبع العلوم کوه ون واقع در شهرستان سرباز فرهاد پُرکی، از اهالی روستای گورناگان از توابع شهرستان سراوان توسط نیروهای امنیتی این شهرستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، سحرگاه پنجشنبه ۱۱ دی ماه ۱۳۹۹، محمدعلی آرایش – فرزند: بعیدالله، کبیر سعادت جهانی – فرزند: علی – متاهل و دارای ۲ فرزند و حمید راست بالا- متولد: ۱۳۶۳ – فرزند: جلال – متاهل – اهل استان گلستان، سه زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در بند ۶ -۱ زندان وکیل آباد مشهد که پیش از این با اتهامات « اقدام علیه امنیت ملی – بغی از طریق عضویت در گروه سلفی الفرقان » و « عضویت در جبهه همبستگی ملی اهل‌ سنت ایران »، توسط دادگاه انقلاب مشهد به اعدام محکوم و این حکم در شعبه دیوان عالی کشور تائید شده بود احکام اعدام این افراد در زندان مذکور به اجرا در آمد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۷ دی ماه ۱۳۹۹، ایوب خسرجی و یوسف خسرجی، دو شهروند اهل سنت که نسبت برادری با یکدیگر دارند پس از اتمام مراحل بازجوئی در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز و انتقال به زندان شیبان اهواز و تحمل بیش از ۶ ماه بازداشت، بازجوئی و بلاتکلیفی با تودیع وثیقه بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شدند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، مصطفی هلالی – متولد: ۱۳۶۶ – فرزند: سرحان – ساکن: اهواز و شهروند اهل سنت، توسط شعبه دادگاه انقلاب این شهرستان از بابت اتهامات « اقدام علیه امنیت ملی »، « توهین به رهبری » و « فعالیت تبلیغی برای گروههای سلفی »، در مجموع به تحمل ۱۴ سال حبس تعزیری محکوم شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۱۶ دی ماه ۱۳۹۹، سیاوش جوان – متولد: ۱۳۷۳ – متاهل – اهل ارومیه و شهروند اهل سنت، پس از اتمام مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد. این شهروند اهل سنت، در اوایل مهر ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه و طی مراحل بازجوئی پس از مدتی به بند قرنطینه زندان مرکزی ارومیه منتقل شده بود. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۰ دی ماه ۱۳۹۹، عبدالغفار دهانی، فعال مذهبی اهل سنت و مدرس علوم قرآنی مهرستان و زندانی عقیدتی محبوس در زندان مرکزی زاهدان پس از سپری کردن ۱ سال و ۵ ماه از حبس تعزیری خود با توجه به بخشنامه کاهش مجازات زندانیان آزاد شد. این شهروند اهل سنت در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از طی مراحل بازجوئی و بازپرسی با اتهام « همکاری با احزاب مخالف نظام » به تحمل بیش از ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۲۵ دی ماه ۱۳۹۹، منصور دودکانلو میلان و رسول رشیدی، دو شهروند اهل سنت محبوس در زندان مرکزی ارومیه پس از اتمام مراحل بازجوئی و دادرسی و ابلاغ حکم دادگاه بدوی و تائید درخواست اعاده دادرسی و واخواهی با تودیع وثیقه هایی به مبالغ ۱۸۰ میلیون تومان بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شدند. این ۲ شهروند اهل سنت توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی علی شیخلو از بابت اتهام « محاربه عضویت در گروههای سلفی »، « اقدام علیه امنیت ملی » و « فعالیت تبلیغی علیه نظام »، در مجموع به تحمل ۳۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند. پرونده این افراد پس از تائید درخواست اعاده دادرسی توسط دیوان عالی کشور جهت بررسی مجدد به شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه بعنوان شعبه هم عرض ارجاع شده است. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، طی روزهای اخیر، عبدالکریم فرهادی، سعید سجادی و سعدی ولدبیگی، سه شهروند اهل سنت و از اعضای مکتب قرآن شهرستان پاوه از توابع استان کرمانشاه پس از ارسال ابلاغیه کتبی به اداره اطلاعات سپاه این شهروندان از بابت فعالیت های مسالمت آمیزشان مورد بازجوئی و تهدید به پرونده سازی قرار گرفتند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۹۹، مولوی محسن کُرد روپس، حافظ عبدالستار شه بخش، دو شهروند اهل سنت، ساکن زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. این شهروندان از لحظه بازداشت از حق تماس تلفنی و حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق شهروندی یک متهم محروم هستند. همچنین منزل شخصی حافظ عبدالستار مورد تفتیش قرار گرفت و برخی اقلام شخصی وی توسط ماموران ضبط شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۹۹، محمود نبات زهی – فرزند: دادرحیم – ساکن روستای زیارجاه « زیارتجاه » از توابع شهرستان سرباز در چابهار واقع در استان سیستان و بلوچستان و فعال مذهبی اهل سنت، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

ردیف  موارد نقض حقوق بشر  تعداد
۱ بازداشت و بیخبری  ۹ 
۲ اعدام  ۳ 
۳ بلاتکلیفی افراد بازداشت شده  ۴ 
۴ محاکمه  ۱ 
۵ صدور احکام حبس تعزیری ۳ 
۶ احضار با ارسال ابلاغیه کتبی  ۳ 
۷ بازجوئی  ۶ 
۸ تفتیش عقیده  ۳ 
۹ تفتیش منزل  ۱ 
۱۰ ضبط وسائل  ۱ 
۱۱ آزادی با تودیع وثیقه  ۵ 
۱۲ آزادی زندانی عقیدتی براساس بخشنامه کاهش مجازات حبس تعزیری قوه قضائیه  ۱ 
جمع کل موارد  ۳۹ مورد 

جمع کل موارد نقض شامل آزادی افراد پس از اتمام دوران حبس تعزیری و یا براساس بخشنامه کاهش مجازات حبس تعزیری صادره توسط قوه قضائیه نمی شود. 

بهائیان

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب ۱۹۷۹ میلادی در ایران تاکنون، بهاییان به طور سیستماتیک از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مفاد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ از ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌ مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب ‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه

به گزارش حقوق بشر در ایران، ادیب حق پژوه، فرهاد امری، مارال راستی، آرش راسخی، مهناز جان نثار، نسیم قنواتیان، امید آفاقی، و روح الله افشار، هشت شهروند بهائی ساکن بندرعباس توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب این شهرستان به ریاست قاضی علی بلادر از بابت اتهام « اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور » در مجموع به تحمل ۱۴ سال حبس تعزیری و بعنوان مجازات مجازات تکمیلی هم هر یک از این شهروندان به ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی و همچنین محرومیت از مشارکت در جلسات ضیافت و گردهمائی بهاییان و همچنین الزام به گذراندن ۵ دوره جلسه مشاوره در خصوص مسائل فرقه‌ای زیر نظر اساتید موسسه اندیشه سجادیه بندرعباس محکوم شدند. این حکم در حالی بر علیه جملگی این شهروندان صادر شده که مرحله بازپرسی اتهامات آنها بدون اطلاع رسانی به متهمان و وکلای آنها از « فعالیت تبلیغی علیه نظام » به « اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور » تغییر کرد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۰ دی ماه ۱۳۹۹، مژده افتراقی و همسر وی هوشمند طالبی، شهروندان بهائی ساکن ویلا شهر اصفهان و محبوس در زندان دولت آباد و زندان دستگرد اصفهان، علیرغم گذشت بیش از ۴ ماه از زمان بازداشت  در وضعیت بلاتکلیف به سر می برند. این شهروندان در دومین روز شهریور ماه سال جاری به ترتیب پس از مراجعه به اداره اطلاعات اصفهان و نیروهای امنیتی این شهرستان بازداشت شدند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۰ دی ماه ۱۳۹۹، سروش آگاهی, ندا شبانی, الهام سلمان زاده, کیانوش سلمان زاده, پیام شبانی, جمیله پاکرو, پروان معنوی, پیمان معنوی و هومن خوشنام, نه شهروند بهائی ساکن توابع شهرستان شهریار از توابع استان تهران و همچنین استان البرز، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر این استان در مجموع به تحمل ۹ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این احکام در مرحله بدوی بر علیه جملگی این شهروندان بهائی صادر شده بود فقط در دادگاه تجدیدنظر عینا تائید شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۲ دی ماه ۱۳۹۹، تینا علوی « عنایتی پور »، شهروند بهائی ساکن کرج، توسط نیروهای امنیتی این شهرستان بازداشت و به مکان ناملعومی منتقل شد. منزل شخصی این شهروند بهائی همچنین مورد تفتیش قرار گرفت و اقلام شخصی وی توسط ماموران امنیتی ضبط شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۲۳ دی ماه ۱۳۹۹، منزل شخصی مسیح الله محمدی، شهروند بهائی ساکن شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی و همچنین آنیسا دانشگری، شهروند بهائی ساکن اصفهان، در پی یورش ماموران امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت و برخی اقلام شخصی از این شهروندان بهائی توسط ماموران ضبط شد. ارگان تفتیش کننده منزل شخصی آنیسا دانشگری اداره اطلاعات مشهد عنوان شده است. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۲۳ دی ماه ۱۳۹۹، منزل شخصی مهرنوش شوکتی « قدیری »، شهروند بهائی ساکن تهران، در پی یورش ماموران امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت و برخی اقلام شخصی از این شهروندان بهائی توسط ماموران ضبط شد. ارگان تفتیش کننده منزل شخصی این شهروند بهائی وزارت اطلاعات است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز شنبه ۲۷ دی ماه ۱۳۹۹, مهسا فروهری – متولد: ۱۳۶۹ – شهروند بهائی ساکن کرج, که با معدل دیپلم ۱۹.۱۹، فارغ التحصیل شده به دلیل اعتقاد به دیانت بهائی, با ایراد نقص در پرونده از حق ادامه تحصیل محروم شد. این شهروند بهائی، از جمله کسانی است که برای یازدهمین سال پس از قبولی در کنکور با بهانه نقص در پرونده از ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه منع می شود. همچنین شیما فتاحی میرشکارلو، ورودی سال تحصیلی ۱۳۹۷، در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق بین‌الملل دانشگاه آزاد ارومیه اخیراً با دریافت پیغامی از سوی حراست دانشگاه از محرومیت خود از ادامه تحصیل مطلع شد. 

 ردیف   موارد نقض حقوق بشر تعداد
۱ محاکمه شهروندان  ۱۷
۲ صدور احکام حبس تعزیری ۱۷
۳ صدور حکم محرومیت از فعالیتهای اجتماعی  ۸
۴ ممانعت از انجام مناسک مذدهبی  ۸
۵ تفتیش عقیده  ۱۳
۶ بلاتکلیفی افراد بازداشت شده  ۲
۷ بازداشت شهروندان ۱
۸ محرومیت از حق دسترسی به وکیل در مرحله بازجوئی  ۱
۹ تفتیش منزل  ۳
۱۰ ضبط وسائل  ۳
۱۱ محرومیت از تحصیل  ۲ 
جمع کل موارد  ۷۵ مورد 

دراویش گنابادی

دراویش گنابادی و نعمت اللهی با جمعیتی بالا در ایران با موارد گسترده ای از نقض حقوق شهروندی دست و پنجه نرم می کنند. در بهمن و اسفند ۱۳۹۶, در خیابان گلستان واقع در محله پاسداران تهران, درگیری و زد و خورد دراویش گنابادی با نیروهای امنیتی به شکل بسیار گسترده ای رقم خورد. در تنش‌هایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنش‌های زمانی آغاز شد که دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوب علی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعه‌ی دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی شاهد موج تازه‌ای از سرکوب، آزار و اذیت هم‌ کیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و می‌خواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن بازداشت دکتر تابنده ” یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله” مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای امنیتی نمودند . امیرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷, در کلانتری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم می‌شود. گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این کلانتری مراجعه کردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمت‌الله ریاحی دیگر درویش گنابادی می‌شود. آقای نعمت‌الله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیل های آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید.

در این ماه 

به گزارش حقوق بشر در ایران، عصر دوشنبه ۸ دی ماه ۱۳۹۹، امین صفاری، درویش گنابادی و از بازداشت شدگان حادثه گلستان هفتم، محبوس در زندان قزل حصار کرج، پس از تودیع وثیقه به مرخصی اعزام شد. این درویش گنابادی، در تاریخ در تاریخ ۱۳دی ماه ۱۳۹۹، پس از اتمام مرخصی برای تحمل ادامه حبس تعزیری اش به این زندان بازگشت.

ردیف    تعداد
۱ اعزام به مرخصی ۱
۲ بازگشت به زندان پس از اتمام دوران مرخصی ۱
جمع کل موارد  ۲ مورد 

[ad_2]

Source link

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در Uncategorized

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *