ادامه بازداشت سه فعال مدنی؛ محروم از تماس با خانواده

[ad_1]

ادامه بازداشت سه فعال مدنی؛ محروم از تماس با خانواده

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۸ شهریور ماه ۱۴۰۰: باوجود گذشت سه هفته از بازداشت مصطفی نیلی و آرش کیخسروی، دو وکیل حقوق بشری و مهدی محمودیان، فعال مدنی، ایشان همچنان محروم از تماس با خانواده و وکیل، در زندان نگهداری می‌شوند. وکلای این سه فعال مدنی تا کنون اجازه مطالعه پرونده ایشان را پیدا نکرده‌اند.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و مهدی محمودیان، بعد از ظهر شنبه، ۲۳ مرداد ماه، در یک گروه هفت نفری در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی تهران بازداشت و تاکنون بدون حق تماس با بستگان و خانواده در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند.

چهار بازداشت شده دیگر، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب، مریم افرافراز و لیلا حیدری نام داشتند که طی روزهای بعد آزاد شدند.

منابع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفتند، مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و مهدی محمودیان در سلول‌های انفرادی بند ۲۴۱ زندان اوین به‌سر میبرند و تاکنون تنها یکبار و برای مدت بسیار کوتاهی اجازه تماس تلفنی با بستگان خود را پیدا کرده‌اند.

به گزارش روزنامه شرق، وکیل این پرونده، خانم زهرا مینوئی، هر روز کاری به دادسرا و زندان اوین مراجعه می کند، اما هنوز به او اجازه دسترسی یا ورود به پرونده داده نشده است.

در بخشی از بیانیه‌ای که از سوی اعضای کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در واکنش به بازداشت این فعالان مدنی منتشر شد آمده است: «شماری از همکاران؛ وکلای دادگستری که طبق اصل ۳۴ قانون اساسی در تدارک دادخواهی نسبت به قصور و تقصیر حکمرانی پیرامون مدیریت و مهار اپیدیمی کرونا بوده‌اند قبل از هر اقدامی توسط اشخاصی که خود را ضابطین و عوامل قضایی معرفی کرده‌اند تهدید به انصراف از شکایت و متعاقبا بدون تحقق هر جرمی و فارغ از موازین نحوه رسیدگی به تخلفات وکلا مصوب کانون بین المللی وکلای دادگستری بازداشت شده‌اند».

پیشتر محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران درخصوص بازداشت این فعالان مدنی گفته بود: «مقامات جمهوری اسلامی به جای سرکوب منتقدین، بایستی در قبال بی‌کفایتی مسئولان، سیاست‌های غلط و بخصوص نقش فرد شماره یک نظام در تلف شدن روزانه صدها نفر بخاطر کرونا پاسخگو باشند».



[ad_2]

منبع اصلی

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *