حقوق بشر در ایران | بازداشت ۴ شهروند ساکن آذربایجان غربی توسط نیروهای امنیتی

[ad_1]

حقوق بشر در ایران – امروز سه شنبه ۳۰ دی ماه ۱۳۹۹، ماموران امنیتی در شهرستان پیرانشهر و نقده از توابع استان آذربایجان غربی، رسول لاوازه، کریم خلیفانی و حسام الدین خضری، از شهروندان ساکن این شهرستانها را بازداشت کردند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از کُردپا، امروز سه شنبه ۳۰ دی ماه ۱۳۹۹، رسول لاوازه – فرزند: محمد و همچنین کریم خلیفانی – فرزند: سلیمان و حسام الدین خضری – فرزند: رسول، از ساکنان روستای کانی بداغ از توابع شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی این شهرستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. 

همچنین در خبری دیگر، امروز سه شنبه ۳۰ دی ماه ۱۳۹۹، رحمان ابراهیمی – فرزند: علی – ساکن روستای شاوله از توابع شهرستان نقده در استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی در پسوه واقع در شهرستان پیرانشهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. 

همچنین نیروهای امنیتی در لحظه بازداشت رحمان ابراهیمی، این شهروند را مورد ضرب و جرح قرار دادند. 

جملگی هر ۴ نفر این شهروندان از لحظه بازداشت از حق تماس تلفنی، ملاقات و حق دسترسی به وکیل و هرگونه مشاوره حقوقی برای دفاع از خود محروم هستند و از مکان نگهداری و ارگان بازداشت کننده این افراد هم تا به این لحظه اطلاعی در دسترس نیست. 

علی خامنه ای به دفعات در صحبتهای خود ادعا کرده که در ایران هیچ شهروندی به صرف انتقاد مورد پیگرد قضائی و بازداشت قرار نمی گیرد اما اینگونه رفتارهای قهرآمیز حقیقت ماجرا از سرکوب و گسترش فضای امنیتی در ایران را نشان می دهد و گویای این امر است که حاکمان جمهوری اسلامی اساتید بزرگ در سفسطه, مغالطه و تفسیر به رای هستند.

 در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون نیز مورد تاکید قرار گرفته است اما برخوردهای فراقانونی از سوی ارگانهای امنیتی ناقض قوانینی است که خود تدوینگر آن هستند و فقط ادعای عمل بر آن را دارند.

همچنین سرکوب شهروندان، ناقض اصل آزادی بیان و همچنین ناقض, ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است که بر حق افراد بر انتشار آزادانه افکار و عقاید و نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی تاکید شده است. 

بازداشت افراد بدون تفهیم اتهام فرد و عدم امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. 

همچنین برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی میباشد که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.

اعتراف گیری با ضرب و شتم و تهدید، نقض اسناد بین المللی حقوق بشر است. در ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین در ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی به صراحت کلام بر ممنوعیت شکنجه افراد تاکید شده است.

[ad_2]

Source link

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در Uncategorized

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *