مشروح گزارش اعدام سال ۲۰۱۵: بالا‌ترین آمار اعدام در سال خروج ایران از انزوا

[ad_1]

هشتمین گزارش سالانه اعدام سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ میلادی جمهوری اسلامی ایران یکی از سیاه‌ترین سال‌های عمرش را بر اساس تعداد اعدام‌ها داشته است. در این سال بطور متوسط هر روز بین ۲ تا ۳ نفر به دار آویخته شده‌اند. این موضوع با این حقیقت در تضاد است که سال ۲۰۱۵ سالی بود که جمهوری اسلامی ایران پس از سال‌ها انزوا، روابطش را با جامعه جهانی از طریق توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، ترمیم کرده است.

احتمالا روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی و غرب هیچگاه به این خوبی نبوده است. در زمان انتشار این گزارش صد‌ها شرکت اروپایی در حال آماده شدن از سر گیری معاملات و سرمایه گذاری در ایران می‌شوند. به نظر می‌رسد که تعداد هولناک اعدام‌ها در …سال ۲۰۱۵ در ایران تاثیری روی روابط با غرب نداشته است. در سالی که تمرکز سازمان ملل متحد روی مسائل مربوط به مواد مخدرو به خصوص نقض حقوق بشر در مبارزه با قاچاق مواد مخدر است، ایران بیش از ۶۵۰ نفر را در رابطه با جرائم مواد مخدر اعدام کرده است. علیرغم اینکه چندین مقام ارشد ایرانی پذیرفته‌اند که اعدام‌ها منجر به کاهش مشکلات مربوط به مواد مخدر و قاچاق آن نشده است، با این حال سازمان ملل در آذر ماه سال ۹۴(دسامبر ۲۰۱۵ ) همکاری‌اش را دررابطه با مبارزه بر علیه قاچاق مواد مخدر را با ایران تمدید کرد.

ایران با وجود تعهدات بین المللی‌اش، اعدام نوجوانان در سال ۲۰۱۵ را ادامه داد و اعدام‌های در ملا عام را با‌‌ همان شدت سال‌های قبل اجرا کرد. همچنین مقامات ایرانی مجازات‌های غیرانسانی دیگری مثل قطع عضو را حتی در برخی موارد در ملاء عام اجرا کرده است. در فروردین ماه سال۹۴  (مارس ۲۰۱۵)، همزمان با مذاکراتی که بین وزیر خارجه ایران و وزرای خارجه آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی برگزار می‌شد، یکی از رسانه‌های ایران برای اولین بار درباره مجازات قصاص چشم مردی در زندان رجایی شهر کرج خبر داد.

در سال ۲۰۱۵ چند نفر به دلیل عضویت و یا همکاری با احزاب سیاسی کرد که همگی متعلق به گروه‌های اتنیکی کرد، عرب و بلوچ بودند اعدام شدند.

اگر چه در سال ۲۰۱۵ واکنش جامعه بین المللی به اعدام‌ها کافی نبود، ولی نشانه‌های امید در داخل ایران وجود دارد و جنبش مخالفت با اعدام در ایران پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. برای مثال تعداد موارد بخشش از موارد اجرای قصاص بیشتر بوده است.

همزمان با ارائه گزارش سالانه، «سازمان حقوق بشر ایران» و سازمان فرانسوی «همه باهم علیه اعدام»، از جامعه جهانی به ویژه کشورهای اروپایی درخواست می‌کنند که تلاش بیشتری را برای کاهش مجازات اعدام در ایران انجام دهد. محمود امیری مقدم، بنیان گذار سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید: «اروپا و شرکت‌های اروپایی نباید شاهدان بی‌صدا نسبت به آمار بالای اعدام‌ها در ایران باشند. بهبود روابط اقتصادی با مقامات ایرانی باید مشروط به حرکت جدی در راستای لغو مجازات اعدام در ایران باشد.» او در ادامه گفت: پیشرفت‌های جنبش مخالفت با اعدام در داخل ایران از یک طرف، و نیاز ایران برای سرمایه‌های خارجی از سوی دیگر، فرصتی کمیاب است، برای آنکه جامعه جهانی بتواند در راستای لغو مجازات اعدام در ایران تاثیر گذار باشد.

همچنین «سازمان حقوق بشر ایران» و سازمان فرانسوی «همه باهم علیه اعدام» از دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل درخواست می‌کند که همکاری خود با ایران را در راستای مبارزه با قاچاق مواد مخدر در ایران، پایان داده و ادامه این همکاری را مشروط به توقف تمام اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر کند.



[ad_2]

منبع اصلی

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *