گزارش سالانه اعدام در سال ۲۰۱۸ در ایران

[ad_1]

یازدهمین گزارش سالانه مجازات اعدام از سوی سازمان حقوق بشر ایران (IHR) و با هم علیه مجازات اعدام (ECPM) که ارزیابی و تجزیه و تحلیل روند مجازات اعدام در سال ۲۰۱۸ در جمهوری اسلامی ایران را ارائه می‌کند، نخستین گزارش از نوع خود بعد از اجرای قانون جدید مبارزه با مواد مخدر در این کشور است.

این گزارش را به صورت کامل و در فایل پی‌دی اف از اینجا دانلود کنید

این گزارش تعداد اعدام‌ها را در سال ۲۰۱۸ مشخص کرده و روند آن را در مقایسه با آمار سال‌های گذشته، چارچوب قانونی و دادرسی، اتهامات و توزیع جغرافیایی اعدام‌ها، مورد بررسی قرار می‌دهد. لیست زنان و کودک-مجرمان اعدام شده در سال ۲۰۱۸ نیز در جداولی جداگانه ارائه شده است. همچنین اعدام‌های مربوط به مواد مخدر یک سال پس از اجرای اصلاحات جدید در قانون مبارزه با مواد مخدر بررسی شده‌اند و قانون قدیمی مبارزه با مواد مخدر و اصلاحات جدید همراه با نقاط قوت و ضعف آن مورد بحث قرار گرفته است.

این گزارش همچنین به جنبش لغو مجازات اعدام در ایران، از جمله جنبش بخشش و گذشت و نقش آن در محدود کردن استفاده از اعدام و همچنین برخی اطلاعات در مورد سرکوب مدافعان حقوق بشر اشاره کرده است.

از آنجایی که در سال ۲۰۱۹ ایران چهارمین بررسی ادواری جهانی (UPR) خود را در پیش دارد و هیچ‌کدام از توصیه‌های ارائه شده در خصوص مجازات اعدام در بررسی ادواری قبلی از سوی ایران پذیرفته نشد، لذا این توصیه‌ها مجددا در انتهای گزارش درج شده‌اند.

همچنین به‌مانند گزارش‌های قبلی ما، گزارش سال ۲۰۱۸ نتیجه کار سخت اعضای سازمان حقوق بشر ایران و داوطلبانی است که هر کدام بخشی از کار این گزارش از جمله گزارش‌دهی، مستند سازی، جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و نگارش را برعهده گرفتند. ما همچنین از منابع خود که در داخل ایران با گزارش اعدام‌های اعلام‌نشده و مخفیانه در ۲۶ زندان مختلف، خطر بسیاری را به جان می‌خرند، سپاسگزاری می‌کنیم.

با توجه به شرایط بسیار دشوار، عدم شفافیت، خطرات و محدودیت‌هایی که مدافعان حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران با آن روبه‌رو هستند، این گزارش تصویری کامل از اعمال مجازات اعدام در ایران را نمایش نمی‌دهد. موارد اعدام گزارش شده‌ای وجود دارند که به دلیل فقدان جزئیات مورد نیاز و یا عدم توانایی تایید موارد از طریق دو منبع جداگانه، درج نشده‌اند. با این حال گزارشی که پیش روی شماست تلاش می‌کند تا کامل‌ترین و واقع‌گرایانه‌ترین آمار ممکن را در شرایط کنونی ارائه دهد.

همه با هم علیه مجازات اعدام (ECPM) از تولید، ویرایش، انتشار و توزیع این گزارش حمایت کرده است. تنها با اتخاذ یک استراتژی قوی برای نشر و توزیع اطلاعات می‌توان بر معضل عدم شفافیت در مورد مجازات اعدام در ایران فائق آمد. هدف سازمان حقوق بشر ایران و ECPM از انتشار این گزارش‌ها، ارائه فکت‌هایی است که بر دیدگاه بین‌المللی اثر بگذارد و در نتیجه، به ایجاد تغییر در ایران در خصوص مجازات اعدام کمک کند. ایران در صدر کشورهای اعدام‌کننده جهان است.



[ad_2]

منبع اصلی

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *