سالروز اعدام نوید افکاری؛ «نام او یادآور شجاعت و آزادی‌خواهی است»

[ad_1]

سالروز اعدام نوید افکاری؛ «نام او یادآور شجاعت و آزادی‌خواهی است»

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۱ شهریور ۱۴۰۰: یک سال پیش در روز ۲۲ شهریور، نوید افکاری، کشتی‌گیر معترض ایرانی که زیر شکنجه‌های سخت وادار به اعتراف دروغین علیه خود شده بود، اعدام شد. محاکمه او در روندی که حتی طبق قوانین جمهوری اسلامی نیز غیرقانونی محسوب می‌شود، برگزار شده بود. سازمان حقوق بشر ایران در همان زمان اجرای حکم اعدام نوید افکاری را «اقدامی جنایتکارانه» خواند و خواستار واکنش شدید جامعه بین‌الملل در محکومیت این اقدام شد. 

در سالروز این جنایت، سازمان حقوق بشر ایران، درخواست پیشین خود را از جامعه بین‌الملل برای پاسخ‌گو کردن آمران و عاملان اعدام نوید افکاری تکرار می‌کند. این آمران و عاملان، شامل علی‌خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی؛ ابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه قضائیه؛ قضات صادرکننده حکم و همچنین بازجویان شکنجه‌گر و مقام‌های زندان می‌شوند. 

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این باره گفت: «مقام‌های جمهوری اسلامی قصد داشتند تا با اعدام نوید و ایجاد ترس در جامعه از اعتراضات بیشتر جلوگیری کنند. اما به خاطر شجاعت نوید و خانواده‌اش، این اعدام به یکی از پرهزینه‌ترین اعدام‌های تاریخ جمهوری اسلامی تبدیل شد. صدای نوید به سرتاسر ایران و جهان رسید. یک سال پس از  اعدام، نام نوید افکاری یادآور شجاعت و آزادی‌خواهی ست و برای همیشه الهام‌بخش جوانان آزادیخواه و عدالت‌طلب خواهد بود.»

سازمان حقوق بشر ایران فشار بر خانواده افکاری را که در آستانه سالگرد قتل حکومتی نوید تشدید شده است، محکوم می‌کند و خواستار توقف فوری اذیت و آزار خانواده اوست. سعید افکاری، برادر نوید، صبح روز جاری به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. 

سازمان حقوق بشر ایران همچنین حبس حبیب و وحید افکاری، دو برادر نوید را که بیش از یک سال است در سلول انفرادی نگه‌داری می‌شوند، مصداق شکنجه خوانده است و این عمل را تلاشی از جانب مقام‌های حکومتی برای مخفی‌کردن حقایق مربوط به اعدام نوید می‌داند. 

نوید افکاری به هنگام اجرای حکم اعدام در ۲۲ شهریور ۱۳۹۹، تنها ۲۷ سال داشت. او مجرد، متولد ۱۳۷۲ و کارگر گچ‌کاری بود که ورزش کشتی را نیز به طور حرفه‌ای دنبال می‌کرد و به گفته نزدیکانش، چند مدال در مسابقات داخلی آورده بود.

نوید به اتهام مباشرت در قتل یک مامور حفاظت آبفای شیراز به نام حسن ترکمان که در جریان اعتراض‌های مرداد ۱۳۹۷ شیراز برای مقابله با معترضان اعزام شده بود، به قصاص محکوم و برادر او وحید افکاری به اتهام معاونت در قتل، در شعبه یکم دادگاه کیفری یک استان فارس به ۲۵ سال حبس محکوم شد. این دو برادر در دادگاه‌ گفته بودند که تمام اعتراف‌های آن‌ها دروغین بوده و زیر شکنجه اخذ شده است.

همچنین برادر دیگر آنها حبیب افکاری نیز در رابطه با این پرونده بازداشت شد و هنوز در زندان نگه‌داری می‌شود. حبیب و وحید از تاریخ ۱۵ شهریور ماه ۱۳۹۹ تاکنون در سلول انفرادی به‌سر می‌برند.

سازمان حقوق بشر ایران پیشتر برخی مستندات شکنجه را منتشر کرد و مستندات مذکور را در اختیار مجامع بین‌المللی قرار داد.

در پی اعدام نوید افکاری، بسیاری از ورزشکاران و چهره‌های مطرح سیاسی و فرهنگی ایرانی و بین‌المللی به کارزارها در محکومیت این اعدام پیوستند. در سالروز قتل حکومتی نوید افکاری، صدای این اعتراض‌ها بار دیگر بلند شده است. سازمان حقوق بشر ایران از جامعه بین‌الملل می‌خواهد تا این صدا را بشنود و جامعه مدنی ایران را در این راه همراهی کند.

 



[ad_2]

منبع اصلی

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *