صدور ۶ حکم اعدام همزمان با رهایی ۴ زندانی از چوبه دار

[ad_1]

خبرگزاری هرانا – شش متهم به تجاوز در تهران، توسط دادگاه کیفری یک استان به اعدام محکوم شدند. همچنین ۴ زندانی در شهرهای تهران، یزد و قشم که پیشتر از بابت اتهام قتل در ۳ پرونده جداگانه به اعدام محکوم شده بودند، با گذشت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند. در اخباری دیگر رییس کل دادگستری استان کردستان از رهایی ۹ محکوم به اعدام در این استان و مسئول هسته جهادی بخشایش استان اردبیل از رهایی ۱۵ زندانی طی سال جاری در این استان ها خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، ۶ متهم در تهران به اعدام محکوم شدند.

رسیدگی به این پرونده از سال ۹۸ به دنبال شکایت یک زن جوان به نام سپیده آغاز شد. وی که با سر و وضعی آشفته به پلیس آگاهی رفته بود از تجاوز ۷ مرد تبعه کشور افغانستان پرده برداشت.

وی گفت: من و همسرم مدتی پیش تصمیم گرفتیم خانه مان را بفروشیم و یک خانه ویلایی در غرب تهران بخریم. من در سایت های اینترنتی به دنبال ملکی مناسب بودم که خانه ویلایی را در حوالی فرحزاد پیدا کردم. من با صاحب آگهی که مردی بنگاه دار بود، قرار گذاشتم و به ملاقات او رفتم. آن مرد که جمعه نام داشت و بعدها متوجه شدم افغانستانی است، خانه ویلایی را به من نشان داد و سپس پیشنهاد داد تا از خانه باغی در همان حوالی بازدید کنم. او می گفت خانه باغ ملکی موروثی است و وراث آن در خارج از کشور هستند. به همین دلیل قبول کردم همراه او به خانه باغ بروم.

وی ادامه داد: عصر بود که مقابل در خانه باغ رسیدیم. من در یک لحظه تردید کردم و می خواستم برگردم و با همسرم تماس بگیرم اما مرد بنگاه دار مرا به داخل هل داد. آن جا بود که شش مرد تبعه افغانستان به من حمله کردند و بی رحمانه مرا آزار دادند.

به دنبال شکایت این زن، پلیس به خانه باغ در حوالی فرحزاد رفت و در بررسی آن جا کارت ویزیت مربوط به یک مرد بنگاه دار را پیدا کرد. صاحب کارت ویزیت شناسایی شد و گفت جمعه را از قبل می شناسد.

با اطلاعاتی که این مرد به پلیس داد، جمعه طی قرار صوری ردیابی و بازداشت شد اما آزار زن جوان را انکار کرد.

در حالی که تلاش برای ردیابی شش همدست وی ادامه داشت پرونده به شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. در این میان سپیده در دادگاه حاضر شد و به افشای زوایای پنهانی از این پرونده پرداخت.

وی به قضات دادگاه گفت: هفت مرد به من حمله کردند و می خواستند مرا آزار دهند که مقاومت کردم. در آن میان یکی از آن ها فیلم سیاهی را به من نشان داد که مجبور شدم تسلیم خواسته آن ها شوم. در آن فیلم مردان افغانستانی قصد داشتند دختری جوان را آزار دهند اما چون مقاومت کرد بی رحمانه او را کشتند و جسدش را دفن کردند.

این زن در حالی که اشک می ریخت، ادامه داد: با دیدن این فیلم به شدت ترسیده بودم. التماس کردم تا مرا رها کنند اما آن ها از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۱۱ شب مرا آزار دادند و شکنجه کردند. حوالی ساعت ۱۱ شب بود که مرا رها کردند. آن ها تهدیدم کردند اگر در این باره به کسی حرفی بگویم مرا می کشند اما من بلافاصله به خانه برگشتم و با همسرم به پلیس آگاهی رفتیم .

پلیس رد شش نفر دیگر از آن ها را یافت و همگی بازداشت شدند اما جرمشان را انکار کردند. در این میان فقط یکی از آن ها لب به اعتراف گشود و گفت: جمعه زن تنها را به خانه باغ آورد و دوستانم او را آزار دادند اما من وی را آزار ندادم و فقط نظاره گر بودم.

به دنبال اظهارات جدید زن جوان، رئیس شعبه ۷ دادگاه کیفری یک استان تهران دستور داد تا ماجرای قتل در خانه باغ پیگیری شود.

با تکمیل تحقیقات و در حالی که سرنخی از قتل در باغ به دست نیامده بود ۷ مرد پای میز محاکمه ایستادند. در ابتدای جلسه زن جوان در حالی که اشک می ریخت به تشریح ماجرا پرداخت و گفت: من به هیچ قیمتی حاضر به گذشت نیستم و برای عاملان تجاوز اشد مجازات می خواهم.

سپس متهمان به دفاع پرداختند و منکر جرمشان شدند. جمعه گفت: این زن دروغ می گوید و من او را به زور به داخل باغ نکشانده ام.

سایر متهمان نیز گفتند با میل زن جوان با وی رابطه برقرار کرده اند و او با رضایت خودش به باغ رفته است. اما یکی از آنها گفت: دوستانم به زور زن جوان را آزار دادند. او گریه و التماس می کرد که او را آرام کردم و گفتم اجازه نمی دهم دوستانم او را اذیت کنند.

با پایان دفاعیات متهمان، قضات وارد شور شدند و شش متهم را به اعدام محکوم کردند. یکی از متهمان که زن جوان تایید کرده بود او را آزار نداده است از اتهام تجاوز به عنف تبرئه و به طرد ایران محکوم شد. جمعه و یکی دیگر از متهمان که گوشی زن جوان را نیز سرقت کرده بودند هر یک به ۷ سال زندان محکوم شدند.

رهایی از اعدام ۲ زندانی در قشم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دو زندانی در قشم با گذشت اولیای دم از اعدام رهایی یافتند.

رئیس شورا‌های حل اختلاف هرمزگان گفت: محکومان حدود پنج سال پیش، به دنبال وقوع تصادف دو دستگاه خودرو و نزاع دسته جمعی در شهر قشم، دو نفر را با ضربات سلاح سرد چاقو به قتل رسانده بودند.

مظفر حمزه‌ای افزود: با تلاش مصلحین، خیران و مسئولان شهرستان قشم، محکومان بخشیده شدند و از خانواده مقتولان دلجویی شد.

رهایی از اعدام یک زندانی در تهران

به گزارش شرق، یک زندانی در تهران از اعدام رهایی یافت.

بر اساس این گزارش، رسیدگی به این پرونده از ۲۶ آذر سال ۹۳ به‌دنبال وقوع درگیری خونین در پارکی در منطقه شهرری آغاز شد. شواهد نشان می‌داد درگیری میان چند پسر جوان رخ داده و در آن دعوا فرهاد ۱۸‌ساله از ناحیه سینه چاقو خورده است. فرهاد به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان منتقل شد و پلیس به پیگیری ماجرا پرداخت.

شاهدان درگیری می‌گفتند فرهاد در درگیری با یکی از دوستانش به‌نام سروش چاقو خورده است. پلیس به ردیابی سروش پرداخت، اما او به مکان نامعلومی گریخته بود. چند روز از این ماجرا گذشته بود که سروش خودش را به پلیس معرفی کرد.

متهم گفت: “من در درگیری با فرهاد به‌خاطر متلک‌پرانی به یک دختر او را با چاقو زدم”. ۱۸ روز از درگیری خونین گذشته بود که از بیمارستان خبر رسید فرهاد روی تخت‌ بیمارستان جان باخته است.

سپس کیفرخواست علیه متهم صادر و پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. در ابتدای جلسه رسیدگی اولیای دم برای متهم درخواست اعدام کردند و سپس متهم به دفاع از خود پرداخت.

در پایان و بعد از اینکه جلسه دادگاه تمام شد، قضات وارد شور شدند و متهم را به درخواست اولیای‌دم به اعدام محکوم کردند. حکم صادره در دیوان عالی کشور مورد بازبینی قرار گرفت و مهر تأیید خورد و قطعی شد. به‌ این‌ ترتیب سروش پای چوبه دار رفت، اما دقایقی قبل از اجرای حکم توانست رضایت اولیای دم را جلب کند و به زندگی برگردد.

با گذشت هفت سال از وقوع قتل و بازگشت متهم به زندگی، پرونده برای رسیدگی به جنبه عمومی جرم به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

رهایی از اعدام یک زندانی در یزد

به گزارش ایسنا، رئیس کل دادگستری استان یزد از اعلام رضایت اولیای دم دو فقره قتل در لحظه آخر و لحظاتی پیش از اعدام در سحرگاه امروز خبر داد.

غلامعلی دهشیری، ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: اولیای دم این پرونده سحرگاه امروز با اعلام رضایت خود لحظاتی قبل از اجرای حکم، به یک جوان ۲۳ساله عمری دوباره بخشیدند.

وی در بیان موضوع این پرونده گفت: چند سال قبل یک جوان ۲۰ ساله مرتکب دو فقره قتل می‌شود و یک زن ۷۰ ساله و یک نوجوان ۱۲ ساله را به قتل می رساند، مراحل دادرسی در یزد و استیذان از دیوان عالی کشور نیز انجام می شود و زمان و محل اجرای حکم، طبق روال قانونی سحرگاه روز ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ در محوطه داخلی زندان مرکزی یزد تعیین می‌شود.

این مقام قضایی افزود: سحرگاه امروز در حالیکه خانواده زندانی نا امیدانه فقط برای تحویل گرفتن جنازه فرزند خود پس از اعدام پشت درب های زندان انتظار می کشیدند، مادر از گریه‌های لحظات آخر متهم لرزید و به شرط اعلام رضایت پدر مقتول از خون فرزند خود گذشت.

دهشیری گفت: پدر این مقتول نیز در حالیکه ضامن اول پایه اعدام آزاد شده بود قبل از خلاص کردن ضامن دوم رضایت بی قید و شرط خود را اعلام کرد.

در این گزارش آمده است، در این پرونده از جنبه قتل زن هفتاد ساله اولیاء دم دیگری هم وجود دارد که پیگیری واحد مددکاری زندان برای اخذ رضایت سایر اولیاء دم هچنان ادامه دارد، اما جنبه اعدام حتمی زندانی از حیث قتل عمدی پسر نوجوان ۱۲ ساله بدون هیچ قید و شرطی حاصل شد و این اولیاء دم از دریافت دیه هم امتناع کردند.

رهایی ۹ محکوم به اعدام در کردستان طی سال جاری

به گزارش ایرنا، رییس کل دادگستری استان کردستان گفت: امسال با تلاش دادگستری ۹ محکوم به اعدام در استان از اجرای این حکم نجات یافتند.

حسین حسینی اظهار داشت: با ورود دادگستری در مصالحه و جلب رضایت اولیا دم در پرونده های قتل عمد، از ابتدای سال جاری تاکنون ۹ فقره پرونده قتل در استان منجر به صلح و سازش و گذشت اولیاء دم شده است .

وی اضافه کرد: این زندانیان در سال‌های گذشته مرتکب قتل عمد شده بودند و پس از رسیدگی های قضایی، حکم اعدام آنها در محاکم کیفری استان صادر شده بود.

رهایی ۱۵ محکوم به اعدام در استان اردبیل طی سال جاری

به گزارش تسنبم، مسئول هسته جهادی بخشایش استان اردبیل گفت: با تلاش‌های هسته جهادی بخشایش و ستاد استانی، ۱۵ محکوم به اعدام در استان اردبیل از مرگ رهایی یافتند.

نقی موسوی گفت: در پنج ماهه نخست امسال، تلا‌ش‌های وافری در راستای جلب رضایت و انصراف اولیای دم از اجرای حکم اعدام نفس انجام یافته و به همین منظور تلاش‌های انجام یافته در راستای اجرای این حکم قابل تحسین و حائز اهمیت است.

[ad_2]

منبع اصلی

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *